No : 354  
Read: 17764, Vote: 87, Date: 2006/02/18 15:41:00
제 목 [옮기기] 여성 달림이를 위한 발 돌보기
작성자 김병문

# Footcare for the Woman runner: 여성 달림이를 위한 발 돌보기


by Cassandra Davis
from http://www.time-to-run.com/women/footcare.htm


When Autumn comes around, one thing I am usually quite thankful for is to be able to revert to closed shoes and not have to worry about my unsightly feet. Ironically, in the winter my feet, and more especially my toenails recover and are usually in good shape. Then when it is time to dig out the sandals again, I seem to be afflicted with another big toenail infection, with the result being that I have to sport toes with no nails or nails in various stages of regrowth for the entire summer months. Let's face it running and pretty feet are not compatible. For women this is more of a problem when tempted by those tempting strappy sandals, the effect is quite obliterated by the ugly toenails. Over the years, I have learned some tips on how to doctor my own feet and cover up unsightly nails.

가을이 다가오면, 대개 제가 고마워하는 것중 하나는 발 전체를 감싸는 신발을 다시 신을 수 있어서 제 미운 발에 대한 걱정을 할 필요가 없다는 점입니다. 얄궂게도, 겨울철에 제 발, 특히 제 발톱은 원상태가 되고 대체로 더 예쁘답니다. 그 다음에 다시 샌들을 신어야 할 시간이 오면, 엄지 발가락 감염으로 고생해야 겠고, 그 결과 발톱이 없거나 여름 몇달 내내 다시 돋아나는 여러 발톱들이 있는 스포츠 선수의 발톱을 가져야만 합니다. 달리기와 예쁜 발은 양립하는 않음을 똑바로 봅시다. 가죽 샌들을 신고 싶은 유혹에 빠져 있을 때 이것은 여성에게 더 심각한 문제입니다, 망가진 발톱은 그런 유혹을 없애버립니다. 수년동안, 저는 어떻게 제 자신의 발을 관리해야 하는지 그리고 꼴사나운 발톱을 어떻게 감출 것인지에 대한 몇 가지 방법을 배웠습니다.


Toenails: 발톱

Toenails really are the ugliest bit of a runners' anatomy, they become thick and horny, yellow or black. However, they play a very important role in protecting our toes and without them you sure know about it. The first rule with toenails is to keep them as short as possible, but without cutting them too low so that they hurt. You also need to cut them round and not square across if you are prone to ingrown nails, which then causes infection. If your nails are too long, you can either get a progressively black toenail, or worse still an infection will set in underneath the nail. In both scenarios you will lose the toenail.

정말이지 발톱들은 달림이의 몸에서 가장 못생긴 부분입니다, 두껍고 딱딱해지거나, 누르스름해지거나(역주: 저자가 코카서스인·백인으로 피부가 흼) 검게 됩니다. 그렇지만, 발톱은 우리의 발가락을 보호하는 매우 중요한 역할을 하고 발톱이 없을 때 확실히 발톱의 중요성을 알게 될 겁니다. 발톱에 대한 첫번째 원칙은 가능한 한 발톱을 짧게 유지하는 것입니다만, 너무 짧게 깍아서 아프지 않도록 해야 합니다. 또한 발톱은 둥글게 깍아야 하고 네모지게 깍지 않아야 합니다. 만약 발톱이 안쪽으로 자란다면, 그런 발톱은 염증을 일으킵니다. 만약 자신의 발톱이 너무 길다면, 검은 발톱이 점차적으로 늘어나거나 발톱아래의 감염이 계속 악화될 것입니다. 이 두가지 예견(scenarios)으로 발톱을 잃게 될 겁니다.

An infection is evident when the toe becomes swollen, red and very tender and typically throbs. The first thing you have to do is get rid of the infection and sometimes blister fluid that has built up under the nail. The most effective way to do this is to bathe your foot in a very warm water solution doused with domestic bleach or Betadine. You then need to take a thick needle which you have disinfected and insert it gently under the nail where the infection appears to be most concentrated. When you have released the pressure in the correct spot a lot of watery liquid, blood and some pus will come out from under the nail. Continue to soak the foot in the antiseptic solution after you have performed this little operation. You might have to repeat the process 2-3 times a day for a few days. Once the infection is gone the nail will be loosened and you may slowly begin by cutting it away from the skin. This process may seem like pure torture, but at this stage the pain will have disappeared. Your exposed toe with no nail might be a little tender for a day or two, but quickly some hardened skin forms a protection over the nail bed area.

발가락이 부어오르거나, 붉고 아주 부드러워지고 전형적으로 욱신욱신할 때가 감염의 증거입니다. 자신이 해야 할 첫번째 일은 감염과 때때로 발톱아래에 생긴 물집을 제거해야 합니다 그리고 이 제거를 하는 가장 효과적인 방법은 가정의 표백제 혹은 베타딘(역주: 항생재 이름 )을 떨어뜨린 매우 따뜻한 식염수에 자신의 발을 담그는 걸 겁니다. 그런다음 소독한 두꺼운 바늘을 감염이 가장 심한 부위로 보이는 발톱 아래 부분에 서서히 바늘로 찌릅니다. 정확한 자리에서 터트릴 때 많은 물, 피와 약간의 고름이 발톱아래로부터 나올 겁니다. 이 작은 수술을 한 후에 살균된 식염수에 발을 계속 담그십시오. 며칠동안 하루에 2-3번씩 이 과정을 되풀이 해야 할 겁니다. 감염이 치료됐을 때 발톱은 헐거워지고 천천히 피부에서 발톱이 제거될 겁니다. 이 과정은 순전한 고문처럼 보일 겁니다만, 이 단계에서 통증은 나타나지 않을 겁니다. 발톱이 없는 자신의 노출된 발가락은 하루나 혹은 이틀동안 약간 부드러울 겁니다만, 약간 딱딱한 피부가 발톱자리 부분 위에 보호막을 형성합니다.

Some runners prefer to hang onto their nail as protection for as long as possible. I have found that if you keep your old nail then the new one has difficulty to grow, and often the nail growth is stunted regrows funny ridges because the old nail is hampering growth. The result is that you are left without a new nail for even longer. The growth of a new big toenail can be anything from 3 to 6 months.

어떤 달림이들은 가능한 한 오래도록 자신의 발톱을 보호용으로 그대로 놓아두려고 합니다. 만약 자신의 옛 발톱을 그대로 두면 새로운 발톱이 자라나기 어렵고, 옛 발톱이 성장을 방해하기 때문에 흔히 이상한 두둑 모양으로 발톱이 나도록 발톱 성장을 방해한다는 것을 알았습니다. 이러면 여러분은 새로운 발톱 없이 더 오랫동안 지낼 수 있습니다. 새로운 완전한 발가락의 성장은 어느것이나 3에서 6개월 걸릴 수 있습니다.

What I have found is a good tip for covering up, is at first to stick a plaster over the toe when it is still very raw looking. Then with dark nail varnish colours you can paint a trompe- l'oeil effect to cover up, which can be very effective. If you are experiencing recurrent black toenails or infections, be sure to inspect the toebox of your shoes and make sure that the surface covering your toenails is of supple material and ample enough to not cause any compression. I have had the misfortune of a favourite model of shoe being updated with an added hard plastic flashy band to be culprit of toenail miseries. If you have recently bought your shoes, instead of throwing them away you can cut away any offending bit or make a slit in the toebox to relieve pressure on the toenails.

(빠진 발톱을) 덮는 제가 찾아낸 좋은 방법은 먼저 발톱이 아직 보일락말락할 때 발톱을 반창고로 붙입니다. 그후에 짙은 손톱 광택제 색깔로 눈속임 그림 기법을 써서 덮을 수 있습니다, 이 방법이 매우 효과적일 겁니다. 만약 자신이 검은 발톱이나 감염증상을 자주 겪는다면, 자신의 신발에 발가락 부분을 확실히 조사해 보십시오. 확실히 자신의 발톱을 감싸는 표면이 어떤 압박을 하지 않게 부드러운 재질로 그리고 충분히 넓도록 하십시오. 저는 반짝이는 딱딱한 합성 수지 띠를 덧댄 최신의 제가 선호하는 모델이 발톱을 옥죄는 불행을 겪었습니다. 만약 자신의 신발을 최근에 샀다면, 신발을 던져버리는 대신에 (발을) 성나게 하는 어떤 부분이든 잘라버리거나 발톱에 가해지는 압박을 줄이기 위해서 (신발의) 발가락부분을 세로로 찢으십시오.

역주: trompe- l'oeil -프랑스어 "trick the eye(눈을 속여라)", 눈속임 그림 기법
-참고: http://www.artlex.com/ArtLex/t/trompeloeil.html
혹은 http://users.senet.com.au/~rfrancis/


Rough skin and calluses: 거친 피부와 못

Running also hardens the skin of your feet and you might find you have lots of rough skin and ridges forming around the toes and on the sides of your feet. There are many different kinds of kits available in pharmacies from pumice stones to sophisticated foot graters. What I have found to be the most effective, is first to bathe the foot in very hot water for ten minutes and then with a blunt throwaway razor to gently razor away the skin build-up. If you develop a callus in one particular spot, it may be due to excessive friction caused by your shoes and you may have to consider a different model.

달리기는 또한 자신의 발의 피부를 딱딱하게 하고, 여러분은 발가락과 자신의 발 가장자리에 걸쳐 만들어진 많은 거친 피부와 옹이들을 발견할 겁니다. 약국에는 속돌(輕石)에서부터 정교한 발 강판(graters)까지 쓸모 있는 많은 종류의 기구들이 있습니다. 제가 알아낸 가장 효과적인 것은, 먼저 매우 뜨거운 물에 10여분 동안 발을 담근 후에 무뎌서 쓰고 버리려는 면도날(기)로 서서히 불은 피부를 면도하는 겁니다. 만약 어떤 특정 부위에 못이 박혔다면, 못은 자신의 신발 때문에 발생한 과도한 마찰로 인해서 일 것이고 다른 신발을 살 생각을 하셔야 할 겁니다.


Athlete's foot: 무좀

Athlete's foot is a fungus infection of the skin that most often occurs in between toes, typically cracks occur between the toes, sometimes accompanied with a white scale. The main symptoms include dry and itchy lesions. To treat athlete's foot you should ask your local pharmacist for an anti-fungal powder or cream treatment. As with warts this fungus thrives on warm moist conditions and sweaty feet and can be picked up from walking barefoot in public places.

무좀은 피부의 균류(菌類)감염으로 발가락 사이에 가장 흔이 생깁니다, 발가락 사이가 전형적으로 갈라지고, 때로 흰 허물을 동반하기도 합니다. 주요 증상은 (피부가) 마르고 가려운 장애입니다. 무좀을 치료하기 위해서 자신의 집근처 약사에게 항균 분말 혹은 연고를 부탁해 보셔야 합니다. 사마귀와 같이 이 균상종(菌狀腫)은 따뜻하고 습기가 많은 환경과 땀이 많은 발에서 잘 번식하고 공공 장소에서 맨발로 걸을 때 옮을 수 있습니다.


Warts: 사마귀

A tiny little wart on your foot if not seen to, can mushroom within a very short space of time and become very large painful. Warts are extremely contagious and can be picked up from public swimming pools, public changing rooms etc. They thrive in moist places. Unfortunately most remedies that can be purchased over the counter do not work, so if you suspect you have a wart consult a podiatrist without delay, as it can hamper or stop you from running.

비록 보이지 않을 지라도 아주 작은 사마귀는, 찰라지간에 갑자기 퍼질 수 있고 매우 심하게 아프게 됩니다. 사마귀는 매우 전염성이 강하고 공공 수영장, 공공 탈의실 등으로부터 옮겨질 수 있습니다. 사마귀는 물기가 많은 곳에서 번성합니다. 불행하게도 약국에서 구입할 수 있는 대부분의 치료약으로는 잘 듣지 않아서, 만약 사마귀에 걸렸다고 의심되면 사마귀가 달리기를 할 수 없게 하거나 지장을 초래할 수 있기에, 지체없이 발 전문의사를 찾으십시오


Odour: 냄새

To prevent bad foot odour, you should wear clean socks for each run. The most effective foot deodorant is ordinary old-fashioned talc, baby talc or other. It is not good to wash your shoes often, but every now place your shoes, with one mini dose of washing powder (cube or sachet) in each shoe, in a machine gentle cold water wash. Don't dry them over a source of heat, but let them dry naturally.

나쁜 발 냄새를 막기 위해서, 달리기 할 때마다 깨끗한 양말을 신어야 합니다. 가장 효과적인 발 탈취제는 보통 구식 활석, 아기 활석 등입니다. 신발을 자주 빠는 것은 좋지 않습니다만, 소량의 세제를 각 신발에 넣고, 미지근한 찬물을 넣은 세탁기로 빨으십시오. 열 기구로 신발을 말리지 마시고, 그냥 자연스럽게 마르도록 하십시오.


Blisters: 물집

Blisters are a runner's worst enemy, in a race they can stop you dead in your tracks. If you are prone to blisters it is desirable to do whatever is necessary to prevent them from occurring. Double sock layers can be every effective to prevent friction, but make sure you shoes are large enough to accommodate this. Try rubbing a very thin film of Vaseline on your feet before putting on your socks. If you are going to tackle a raid in the desert or sandy terrain, where blisters are unavoidable, then special pre-blister prevention steps may be necessary. Three weeks before departure you should start treating your feet daily by placing them in a canine paw hardening dip which is available from pharmacies. These dips cause your feet to turn a yellowy orange tint, but the benefits of the prevention outweigh the unsightly technicolour aspect.

물집은 달림이의 가장 큰 적입니다, 대회에서 물집으로 해서 주로에서 멈춰서 달리지 못 할 수 있습니다. 만약 물집이 잘 잡힌다면 물집이 발생하지 않도록 필요한 무엇을 하는 것이 바람직합니다. 양말을 두겹 신는 것은 마찰을 방지하는데 언제나 효과적입니다만, 양말이 충분히 들어갈 수 있을 만큼 신발이 커야 함을 명심하시길 바랍니다(덧말: 양말 종류 중에 바닥만 두 겹인 일반 양말이 있습니다. 마라톤용 양말 중에도 바닥이 두 겹인 양말이 있더군요. 제가 사용해본 결과로는 한 겹보다 더 효과적입니다.). 양말을 신기전에 자신의 발에 얇은 바셀린을 발라 마사지를 해보십시오. 만약 사막이나 모래 지대로 달리려 가신다면, 그곳에서 물집은 피할 수 없습니다, 그러기에 특별한 사전 물집 예방 과정이 필요할 겁니다. 떠나기 3주 앞서서 날마다 자신의 발을 약국에서 구할 수 있는 개의 발톱을 단단하게 하는 용액에 담그는 처치를 해야 합니다. 이런 담그기로 자신의 발이 약간 노르스름한 오랜지색으로 변하지만, 물집을 예방하는 이점이 꼴사납게 요란한 모습보다 더 큽니다.

역주: a canine paw hardening dip -개에 대해서 많이 몰라서 어떤 약품인지 구체적으로 모릅니다. 알려 주시면 고맙겠습니다(__).

To alleviate blister pain quickly whilst running, you should pierce the blister and then place a blister plaster pad (Compeed type plaster) on the blister. Be warned though that these types of plasters actually merge with your skin and can then not be pulled off. Some runners swear by them, however, I prefer just piercing the blister and then putting plenty of eosine on the blister to allow it to dry out as quickly as possible. Keep blisters out of closed shoes and let them air as much as possible so that they dry out and heal quickly. Note that all eosine, Betadine, canine dip products will stain your socks and floors, so make sure you have an old pair of sandals or tongs handy.

달리는 동안에 물집의 고통을 빨리 줄이기 위해서, 물집을 터뜨려야 합니다 그런 후에 물집 반창고(Compeed type plaster -오른쪽 그림 →)를 물집 위에 붙입니다. 유념하셨으면 하는 점은 이런 종류의 반창고는 정말로 자신의 피부에 딱 붙어야 하고 붙은 후에는 떨어지지 않아야 합니다. 그렇지만 어떤 달림이들은 이 반창고로 인해서 곤혹을 치르기에, 저는 바로 물집을 터뜨린 후에 물집 위에 많은 양의 에오신(역주: 빨간색 소독약, 머규롬 혹은 아까징끼^^)을 발라 물집이 가능한 한 빠르게 마르도록 합니다. 닫힌 신발 속에 물집을 넣지 말고 가능한 한 빨리 물집이 마르고 낫도록 물집을 공기중에 두십시오. 모든 에오신, 베타딘, 개 발톱 담금 제품들은 자신의 양말과 방바닥을 더럽힐 수 있음을 유념하십시오, 그러니 낡은 샌들을 신거나 가까운 곳에 집게를 두셔야 함을 명심하셨으면 합니다.


Foot massage and foot baths: 발 마사지(안마)와 발 목욕

Nothing is more relaxing than a foot massage. If you can't find a volunteer to massage your tired feet there are several self alternatives. There are many different foot massage gadget available that work wonders. You can get a simple wooden rod with ridges, or a ball with protrusions, that work as you roll these objects back and forth under your foot. There are also several kinds of shoe insoles and sandals that massage your feet and relax them whilst you walk which are good to put on after long runs.

발 마사지보다 더 편안하게 하는 것은 없습니다. 만약 자신의 피곤한 발을 안마해줄 자원자를 찾을 수 없다면 스스로 할 수 있는 몇가지 방법이 있습니다. 효과가 좋은 수많은 발 마사지 기구가 있는데요. 자신의 발 아래에서 이런 기구들을 앞뒤로 굴려서 움직이는, 골들이 파인 단순한 나무 방망이, 혹은 삐쭉뽀쪽한 공을 구할 수 있을 겁니다. 마찬가지로 긴달리기 후에 신기가 좋아 걷는 동안에 자신의 말을 마사지해주고 발을 편안하게 해주는 몇가지 종류의 신발 안창과 샌들이 있습니다.

An alternative to massage is to treat your feet to a foot spa bath, if you don't have an authentic version, you can fabricate one just using a basin with warm water and a foot product. There is a large choice of such products today in pharmacies and natural product stores and from Body Shop outlets. Effervescent products will give a massage effect. Walking on sand in the sea also has a beneficial soothing effect on your feet.

마사지의 대안은 자신의 발을 온천 목욕시키기 입니다, 만약 진짜 온천이 없다면, 단지 따뜻한 물과 발 관련 제품을 이용하여 온천물 한 동이를 만들 수 있습니다. 현재 약국에서 그리고 천연 제품 상점 그리고 목욕 용품 매장에서 그런 제품을 다양하게 고를 수 있습니다. 거품이 이는 제품이 마사지 효과를 줄 겁니다. 또한 바닷가에 모래 위에서 걷기는 발을 달래는 유익한 효과가 있습니다.


※ 글쓴이 Cassandra Davis(41)는 네덜란드 출신으로 남아프리카 공화국에서 자라고 학교를 다녔으며, 3명의 자녀 및 남편과 함께 프랑스 파리에서 살고 있습니다. 두 번의 마라톤 우승 경력(1986,1987)이 있고, 개인최고기록은 2h34'대입니다. 현재는 가정주부이며, OECD에서 일하고, 주말에는 번역도 하고, 이메일로 선수도 지도합니다. 여성중 200km사막 마라톤에서 가장 빠른 기록으로 완주했습니다.


덧붙임: 위에 Cassandra Davis의 글을 옮기다가 제가 게을러서 중단했던 내용입니다. 그래서 거의 일년씩이나 묵혀둔 후에 올립니다. 글쓴 이가 달리기 경험과 이론을 잘 갖춘 여성이시고, 제가 유럽의 문화와 달리기 용품과 약품을 잘 몰라서 한참 헤맸네요. 잘못됐거나 매끄럽지 않은 부분에 대한 가르침에 늘 열려 있습니다.
-참고: Cassandra Davis의 글을 옮긴 글

작성된 코멘트가 없습니다.
Name
Pass
이전글 355 [또 묻냐] 대회 후 -훈련·시합재개,다음은 (1)
다음글 353 [새내기] 대회 예절 -첫 참가자에게